chalele

se den!

Kategori: Allmänt


"Året är 1959 och i en idyllisk katolsk stad på franska landsbygden är allt som vanligt, ända tills en dag då Vianne Rocher (Juliette Binoche) och hennes dotter Anouk (Victoire Thivisol) flyttar dit och väcker den slumrande staden till liv. Här öppnar hon en exotisk chokladbutik. Hon får det inte lätt för stadens borgmästare Greve de Reynaud ser Vianne som ett djävulens sändebud, ditsänd för att inleda frestelse och moraliskt förfall hos de plikttrogna medborgarna. Han irriterar sig extra mycket för att hon har öppnat butiken mitt under den pågående fastan. Men hennes charm och sagolika choklad får de traditionsbundna medborgarna att falla för frestelsen. När sen den hemlighetsfulle unga mannen Roux (Johnny Depp) och hans manskap lägger till nere i hamnen, blir det mer problem för borgmästaren då Roux och hans män ses som djävulska pirater. Än värre blir det när Roux och Vianne träffas."

jag tycker det är en väldigt bra skildring av det sena 50talet, och filmen fångade mig direkt. den är spännande och mysig. man ska nog inte se den ensam dock, för man blir sådär gosig så att man vill kramas när man sett den. jag blev iallafall det. tycker det är viktigt att skriva sånt när man rekommenderar en film, för tänk om man ser den själv och så blir man typ nere för att man inte har någon att kramas med :( iallafall, jag rekommenderar den verkligen!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: